Arbetsskada: När olyckan är framme på arbetsplatsen
Det är en realitet att olyckor och sjukdomar kan uppkomma på vår arbetsplats. En arbetsskada kan innebära fysiska eller psykiska skador som uppstår i samband med arbetet. Att veta vad som räknas som en arbetsskada, hur man anmäler den och vilken hjälp som finns att få är viktigt för både anställda och arbetsgivare. Denna artikel ger dig en omfattande översikt över arbetsskador, hur de ska hanteras, och vägen till återhämtning och ersättning.
Vad räknas som en arbetsskada?
En arbetsskada är en skada, sjukdom eller annan hälsoskada som drabbar en person i samband med arbetet. Till olycksfall i arbetet räknas inte bara fysiska skador som benbrott eller skärsår, utan även psykiska påfrestningar som kan leda till stressrelaterade tillstånd. Dessutom inkluderas också skador som uppstår vid arbetstrafikolyckor eller på vägen till eller från arbetet.
För att en händelse skall räknas som en arbetsskada krävs det ofta att en omedelbar koppling kan göras mellan arbetet och skadan. Sjukdomar räknas om det går att påvisa att de orsakats av särskilda risker i arbetet eller genom exponering för vissa ämnen. Det är viktigt att kunna identifiera dessa situationer för att kunna agera korrekt vid en anmälan.
Anmälan och processen för att hantera en arbetsskada
När en arbetsskada inträffar är det avgörande att anmälan gjordes omedelbart. Den anställde bör informera sin arbetsgivare om händelsen så att nödvändiga åtgärder kan vidtas. Arbetsgivaren är i sin tur skyldig att rapportera skadan till försäkringsbolaget och Arbetsmiljöverket om den är allvarlig. Det är också arbetsgivarens ansvar att genomföra en utredning av orsakerna till olyckan och vidta åtgärder för att förhindra framtida incidenter.
Den anställde bör även söka medicinsk vård för att få en korrekt diagnos och dokumentation av skadan eller sjukdomen. Denna information är viktig när det kommer till att söka ersättning och andra former av stöd. Därefter kan den drabbade ansöka om ersättning för läkemedelskostnader, rehabilitering, inkomstförlust och andra relaterade utgifter genom Försäkringskassan och eventuella andra försäkringar som arbetsplatsen kan ha tecknat.
Ersättningar och stöd vid arbetsskador
Arbetsskadeersättning är utformad för att hjälpa personer som drabbas av arbetsskador att återhämta förlorad inkomst och täcka kostnader för vård och rehabilitering. Ersättning utbetalas antingen av Försäkringskassan eller av arbetsgivarens försäkringsbolag, beroende på skadans natur och berörda försäkringar.
Det finns flera olika typer av ersättningar som en individ kan vara berättigad till, bland annat sjukersättning, rehabiliteringsstöd och ersättning för varaktig skada (så kallad invaliditetsersättning). Den skadelidande kan också få hjälp med omställning till annat arbete om arbetsskadan leder till att man inte längre kan utföra sitt tidigare arbete.
Att förebygga arbetsskador
Det ultimata målet är att undvika arbetsskador helt och hållet. Arbetsgivare bör därför investera i säkerhetsutbildning, ergonomiska arbetsplatser och ha tydliga riktlinjer för hur arbetet ska utföras på ett säkert sätt. En god arbetsmiljö och förebyggande arbete är nyckeln till att minska antalet arbetsskador.
Anställda bör också själva vara aktiva i att skapa en säker arbetssituation genom att följa givna säkerhetsinstruktioner, använda skyddsutrustning och rapportera eventuella risker eller faror som de upptäcker. Gemensamt ansvar och samarbete är avgörande för att hålla arbetsplatser fria från olyckor och arbetsskador.